Agilis sikersztorik: Adevinta Hungary

Beszélgetés Gubucz Eszterrel (CTO) és Sándorfy Patrikkal (Engineering Manager) az Adevinta agilis működéséről

Mi az, amit a cégről tudni érdemes, mi a fő profilja, milyen iparágban dolgozik és hol van jelen a mindennapi működésben az agilitás?

Az Adevinta Csoport 15 országban közel 7500 alkalmazottat foglalkoztató nemzetközi vállalat, és az eBay Classifieds Group felvásárlását követően egyben a világ legnagyobb apróhirdetési oldalait tömörítő szereplője. A kibővült cégcsoport 40 különböző digitális felületét havonta csaknem 3 milliárd látogató keresi fel. Hazai vállalata az Adevinta Hungary, mely két piacvezető márkával, a Jófogás.hu és a Használtautó.hu brandekkel, illetve 2010-től az Autónavigátor.hu online autós magazinnal van jelen a hazai e-kereskedelmi piacon.

gubuczeszter_0005_002.jpg   sandorfy_patrik_resize.png 
Gubucz Eszter
(CTO)
Sándorfy Patrik
(Engineering Manager)

 

Patrik: Az agilitás az egész cégben jelen van, a top menedzsmenttől a programozókon át egészen a HR és Sales részlegekig. Az Adevinta meghatározott 5 fő viselkedést, ami követendő a cégcsoporton belül:

  • Use your voice –» Hallasd a hangod!
  • Grow through different perspectives –» Fejlődj a különféle nézőpontokon keresztül!
  • Act for max impact –» Cselekedj a legnagyobb hatás érdekében!
  • Experiment bravely –» Kísérletezz bátran!
  • Win together, lose together –» Együtt nyerünk, együtt veszítünk

Ezek az elvek jól mutatják azt a gondolkodásmódot, amit igyekszünk követni a mindennapokban, és amitől nem csak a felszínen - struktúrában, ceremóniákon és egyéb divatos dolgokban - lesz jelen az agilitás, hanem a gondolkodásmódunkban is.

A Hasznaltauto.hu-n is agilis csapat dolgozik

Mitől sikeres szerinted az agilitás, az agilis gondolkodás nálatok?

Patrik: Ez egy bonyolult kérdés, hiszen a sikerességet nem lehet egy dimenzió mentén mérni. Egy cég sikeressége szerintem az alábbi három fontos dologból fakad:

  • ügyfélelégedettség,
  • a cég teljesítménye,
  • és a munkavállalói hatékonyság.

 Az agilis módszertan egy eszköz a sok közül arra, hogy minél jobbak legyünk a fentiekben.

Szerintem nem is az a fontos, hogy az agilitás sikeres-e, hanem hogy az agilitás segíti-e a céget vagy hátráltatja. Számomra az agilitás pont azt jelenti, hogy legyünk kellően rugalmasak és alkalmazkodók, amivel meg tudjuk találni a megfelelő válaszokat a felmerülő problémákra és ezáltal pozitívan befolyásoljuk a cég eredményeit.

Az agilitás része az is, hogy akár adott esetben ne is legyünk (a könyv szerinti) agilisak, ha van más, jobb eszközünk, módszerünk. Fontos, hogy az agilitás nem cél, nem csodafegyver, hanem egy eszköz!

Eszter: Patrikot kiegészítve: attól lesz sikeres bármilyen módszertan, hogy képesek vagyunk megérteni, hogy mire van szükségünk, ehhez kiválasztani a módszertant, majd a saját cégünkre és igényeinkre formálni. Az “agilitás gondolkodás” önmagában semmit nem old meg anélkül, hogy képesek lennék szavakba / gondolatokba önteni, hogy mi is az a probléma, amit meg akarunk oldani.

Mi az a 3 legfontosabb terület, ahol érzékelhető pozitív hatása van az agilis működésnek?

Patrik:

  • Csapatműködés: Még inkább autonóm működés a megfelelően lefektetett keretek között.
  • Tervezés: Az agilis folyamatnak köszönhetően a tervezési fázisban folyamatosan teszteljük az ötleteinket és MVP-kre törekszünk, hogy gyors visszacsatolást kapjunk, beválnak-e.
  • Innováció: Azt valljuk, hogy a cég bármelyik dolgozójának lehet jó ötlete és ha kellően alá van támasztva, ezek meg is tudnak valósulni. Legyen itt szó akár a belső folyamataink javításáról, vagy egy új fejlesztésről, amivel az ügyfeleink lesznek gazdagabbak.

Eszter:

  • Gyors döntéshozatal: Ami nekem a legfontosabb az az, hogy képesek vagyunk gyorsan (is) meghozni fontos döntéseket,
  • Gyors irányváltás: nem félünk változtatni a célokon, ha úgy látjuk, hogy a piaci környezet változása miatt most már másra van szükség. Harmadikat nem tudok mondani :)

Kinek való és kinek kevésbé szerinted ez a működési mód vagy gondolkodás?

Patrik: Szerintem a mai világban legtöbb helyen alkalmazhatók az agilis alapelvek. Pont ez a lényege, hogy adott szituációkra gyorsan és jól lehessen reagálni. A szoftverfejlesztésből indult a módszertan, de megfelelően lehetne illeszteni egyes részeit akár egy vendéglátóipari egység működésében is. Űrrakétát azért nem terveznek teljesen agilisen. :)

Eszter: Személyekről beszélünk, vagy iparágakról? Bármelyiket is nézzük, nem tudnék olyan személyiséget, vagy iparágat mondani, ahol a gondolkodásmód ne tudna hasznos lenni, de nem való mindenkinek. Autóiparban és a vasútnál is találkoztam már agilis módszertannal/gondolkodással, természetesen eltérő mértékben, de vegytisztán úgysem lehet sehol megtalálni a világban. Az űrrepülésben a SpaceX tudomásom szerint elég sok dolgot implementált :) Ésszel kell alkalmazni, és akkor jó lesz.

Hogyan fér meg egymás mellett a hagyományos lineáris vezetés és az agilis működési mód?

Patrik: Ez egy jó kérdés. Úgy gondolom, hogy mindennek megvan a helye, még egyfajta hibrid lineáris és agilis működésnek is. Ahogy korábban is mondtam, mindig adott szituációt mérlegelve érdemes eldönteni, milyen módon essünk neki egy problémának és mi működhet egy adott cégstruktúrában. A személyes véleményem, hogy mindig kell valami kontroll és felelősségvállalás, bármennyire is az autonóm működésre törekszünk.

Fontos továbbá, hogy a megfelelő felelősségek el legyenek osztva a különböző szerepkörök között. Ehhez jön még a bizalom építése, ami segít abban, hogy a lineáris vezető folyamatosan tudjon átadni feladatokat a csapattagoknak.

EszterRészemről azt gondolom, hogy az agilis működési módban is megvan a helye a lineáris vezetés egyes elemeinek, pénzügyi döntések, felelősség és pénzügyi információk klasszikusan a vezetőnél futnak össze (láttam már ellentétes példát, de az nem multi volt),  igenis van olyan, hogy nincs kompromisszum a csapat tagjai között, vagy a kompromisszum keresése túl sokáig tart, ilyenkor jól jön az, ha valaki kicsit besegít, segít egy lépéssel távolabbról szemlélni a problémát, és felvállalja a kellemetlen döntéseket.

Egy vezetőnek, dolgozzon bármilyen környezetben, elemi érdeke erősíteni a csoportjában az oldalirányú kommunikációt és az autonómiát, hiszen így rengeteg operatív feladatot tud ledobni magáról, és van ideje stratégián dolgozni. Minél érettebb egy csoport, annál kevésbé van szükség lineáris vezetésre, de azért lássuk be, hogy egyetlen csoport/csapat sem alakul meg úgy, hogy már minden fantasztikus.

Ha 3 szóval kellene jellemezni az agilis gondolkodást, akkor melyik 3 szót választanád?

Patrik:

  • Rugalmasság: új lehetőség vagy döntés esetén rugalmasan kell alkalmazkodni az új irányhoz, és akár átpriorizálni a projekteket
  • Kommunikáció: enélkül megállhatnak dolgok, vagy félreértések miatt feleslegesen dolgozhat a csapat olyan dolgon, amire már nincs is szükség
  • Átláthatóság (Transzparencia): nagyon kell ahhoz, hogy a csapatok és a vezetők megfelelő döntéseket hozzanak és lássák, hol kell beavatkozni. Ehhez nagyon fontosak a ceremóniák, a dokumentáció és a különböző eszközök (pl. Jira, Confluence vagy Google Doc/sheet)

Eszter: Patrik a legjobb szavakat választotta, talán még az együttműködést fűzném hozzá.

Végezetül mit (milyen motiválót) üzensz azoknak, akik vagy csak még tervezik, vagy még az elején vannak ennek az útnak és nehézségekkel küzdenek?

Patrik: Sok sikert! Az átállás és az út nem lesz egyszerű, de megéri. Amit tanácsolnék, hogy ne várjanak csodát tőle már az elején, mert hozzáállásban kell átállni minden munkavállalónak és ez időigényes. Lesznek olyanok, akiknek nem tetszik majd, és emiatt váltanak munkahelyet. Érdemes először a “tankönyv” szerint nekivágni es elkezdeni hozzászokni az új működéshez, és már az elején figyelni kell ki, hogyan reagál a változásokra. Biztosan nem fog elsőre jól menni, de a visszacsatolás rituálék során (pl: retro, 121) a gyűjtött tapasztalatok alapján el lehet majd kezdeni beépíteni es személyre szabni a cég új működését.

Eszter: Nincs konzerv módszertan, amit felnyitva egy csapással megoldódnak a cég problémái. Egyetlen módszertan és tanácsadó cég sem menti meg attól a cég vezetését / kollégákat, hogy átgondolják, hogy mik a problémák, mi okozza ezeket a problémákat, és mélyen magukba nézve rákérdezzenek, hogy tényleg megoldást akarnak ezekre, vagy csatlakozni azon vállalatok immár népes táborához, akik azt mondják, hogy agilisan működnek, de valójában az egyes szervezeti egységek átnevezésén és némi átalakításon kívül az értékrend és a gondolkodás nem változott.

Ezen kívül szerintem elengedhetetlen, hogy legyenek olyan vezetők is a szervezetben (minden szinten), akiknek van valós tapasztalata egy ilyen környezetben való működésről. Lead by example.

Ja, és sok sikert, meg kitartást, az a természetes, hogy az elején nehéz :)